Islam Agama Keamanan

Member Bloger :

Sabtu, 10 April 2010

Peringatan Rasulullah s.a.w. : Siapakah Yang Bankrap Di Akhirat ???

Suatu hari dalam sebuah majlis, Rasulullah s.a.w. bertanya kepada para sahabat : "tahukah kalian, siapakah orang yang dinamakan bankrap ?" Para sahabat yang hidup di tengah masyarakat pedagang itu menjawab, "orang yang bankrap itu menurut fahaman kami adalah orang yang kehilangan harta dan seluruh hak miliknya". "Bukan" jawab nabi s.a.w. : "orang yang bankrap itu adalah orang yang datang pada hari kiamat dengan membawa pahala daripada puasanya, pahala zakatnya, dan hajinya. Namun ketika pahala-pahala tersebut ditimbang, datanglah orang-orang yang mengadu ; "Ya Allah, dahulu orang ini pernah mendakwa aku berbuat sesuatu padahal aku tidak pernah melakukannya".
Kemudian Allah menyuruh orang yang pernah mendakwa secara palsu itu untuk membayar orang yang di dakwa itu dengan sebahagian pahalanya.
Kemudian datang orang lain lagi yang mengadu, "Ya Allah, hakku pernah diambil orang ini dengan cara yang batil". Maka, Allah menyuruh orang itu untuk membayar dengan pahala amal solehnya kepada orang yang mengadu itu; sehingga akhirnya seluruh pahala solat, puasa, zakat dan hajinya itu habis digunakan untuk membayar orang-orang yang pernah dirampas haknya, dizaliminya, dan dituduh dengan alasan/bukti palsu.
Ketika semua pahala ibadahnya telah habis, masih datang orang untuk mengadu tanggungjawabnya di hadapan Allah. Maka Allah memutuskan agar kejahatan orang yang mengadu itu dipindahkan kepada orang ini.
Mengakhiri penjelasan ini, Rasulullah s.a.w. bersabda : "Itulah orang yang bankrap pada hari kiamat nanti, iaitu orang yang rajin beribadah tetapi tidak memiliki akhlak yang baik, merampas hak orang lain, dan menyakiti hati mereka".

2 ulasan:

zedmagel berkata...

Salam Sdra Selempang Merah,

Satu tulisan yang baik dan menarik untuk renungan kita bersama.

Selempang Merah berkata...

wa alaikummussalam..

terima kasih atas sokongan Abg Hj Zedmagel..

marilah kita berpesan-pesan kpd saudara seIslam kita yg lain..

semoga Allah memberkati kita dgn meneruskan usaha dakwah Rasulullah s.a.w. Amin...