Islam Agama Keamanan



Member Bloger :

Sabtu, 31 Oktober 2009

KELAB UMNO LUAR NEGARA (KULN) :

AHLI KULN SEMAKIN BERTAMBAH :

SYABAS & TAHNIAH kepada semua Kelab UMNO Luar Negara seluruh dunia kerana berusaha menambah keahlian kelab masing-masing dari semasa ke semasa. Sehingga kini keseluruhan ahlinya telah mencecah hampir 20,000 orang.


Berikut adalah antara Kelab UMNO yang mempunyai bilangan keahlian tertinggi :-
KULN Bandung - 542 ahli

KULN Ukraine - 308 ahli
KULN Moscow - 293 ahli


Pemandangan pintu masuk Pejabat Pentadbiran Kelab UMNO di aras 5, Ibu Pejabat UMNO, PWTC, Kuala Lumpur.


Pemandangan dalam Pejabat Pentadbiran Kelab UMNO di aras 5, Ibu Pejabat UMNO,
PWTC, Kuala Lumpur.

Sejarah Penubuhan Kelab UMNO Luar Negara berdasarkan simpanan badan sejarah Arkib UMNO, Kelab UMNO Luar Negara pertama kali dikesan penubuhannya ialah pada 1956 di New York, Amerika Syarikat.
Tujuan penubuhan Kelab ini adalah bertumpu menyatukan masyarakat Melayu dan para pelajar yang bermastautin di sana. Bagaimanapun sejarah penubuhan Kelab UMNO yang terawal didokumentasikan dengan terperinci dikenalpasti mula bergerak aktif secara sistematik di United Kingdom pada 1968.
Pada 1970 pula, beberapa Kelab UMNO mula ditubuhkan dengan tujuannya menyatukan masyarakat Melayu serta pelajar yang ramai melanjutkan pelajaran atau bertugas di sana ketika itu. Dari sini, Kelab-Kelab UMNO Luar Negara mula bertambah pula ke negara-negara lain dengan matlamat dan tujuan sebagai pusat tumpuan pelajar serta masyarakat Melayu.
Berikutan bilangan pelajar dan masyarakat Melayu yang terus meningkat melanjutkan pelajaran atau bertugas di luar negara; UMNO telah memberikan tanggungjawab seorang Ahli Majlis Kerja Tertinggi (MKT) untuk memantaunya di bawah Jawatankuasa Hal Ehwal Khas Pelajar Luar Negara.
Pada mulanya Jawatankuasa ini dipengerusikan oleh Tan Sri Megat Junid Megat Ayob. Selepas itu, pula disandang oleh Datuk Mohd Shafie Haji Apdal. Daripada 32 Kelab sehingga Februari 2003, Kelab UMNO kini mencapai jumlah 42 kelab yang meliputi 14 negara di seluruh dunia serta lebih 4,000 ahli. Malahan banyak lagi Kelab UMNO telah membuat permohonan penubuhan khususnya di Eropah seperti di Jerman, Perancis, Switzerland dan di mana sahaja adanya ramai pelajar Melayu sejak kebelakangan ini. Ia jelas satu perkembangan mantap keyakinan umat Melayu terhadap UMNO bukan sahaja dalam negara tetapi juga mereka yang berada di luar negera.
Kelab UMNO Luar Negara terus melangkah ke hadapan dengan kini mampu membuka Sekretariatnya sendiri untuk menguruskan kegiatan Kelab-Kelab UMNO di seluruh dunia yang berpejabat di Suite 3.2, Aras 5 Menara Dato' Onn, Kuala Lumpur. Ia juga kini telah di bentuk mengikut zon-zonnya tersendiri untuk membolehkan pengawasan dan penyaluran maklumat yang berkesan serta bersepadu.

Senarai KULN 2009 :

BPN United Kingdom
Kelab UMNO London
Kelab UMNO Nottingham
Kelab UMNO Southampton
Kelab UMNO Glasgow
Kelab UMNO Hull
Kelab UMNO Oxford
Kelab UMNO Wellington
Kelab UMNO Christchurch
Kelab UMNO Auckland
Kelab UMNO Otago
Kelab UMNO Melbourne
Kelab UMNO New South Wales
Kelab UMNO New York - New Jersey
Kelab UMNO NY-Connecticut
Kelab UMNO Kursk
Kelab UMNO Moscow
Kelab UMNO Volgograd
Kelab UMNO Nizhny Novgorod
Kelab UMNO Kanada
Kelab UMNO Dublin
Kelab UMNO Jakarta
Kelab UMNO Bandung
Kelab UMNO Makassar
Kelab UMNO Pekanbaru
Kelab UMNO Yogyakarta
Kelab UMNO Iskandariah
Kelab UMNO Kaherah
Kelab UMNO Jordan
Kelab UMNO Jerman
Kelab UMNO Jepun
Kelab UMNO France
Kelab UMNO Ukraine
Kelab UMNO Pakistan
Kelab UMNO Korea

Dipetik dari : http://www.kelab-umno.com/index.php?option=com_content&view=article&id=51&Itemid=3

Antara Perhatian & Cadangan :
1. Kebajikan Ahli Kelab mestilah dibela dan diperkasakan oleh UMNO Pusat.
2. UMNO Pusat sewajarnya memperuntukkan bantuan pelajaran kepada ahli yang mempunyai masalah kewangan untuk membiayai kos sara hidup dan pembayaran yuran pengajian di luar negara.
3. Kerajaan/UMNO sewajarnya memberikan ruang yang seluas-luasnya atau keutamaan kepada Ahli KULN yang telah berjaya menamatkan pengajian mereka untuk mengisi kekosongan jawatan di semua Kementerian. Ini kerana sepanjang pemerhatian saya, pelajar-pelajar yang pro pembangkang ketika berada di luar negara dan masih menjadi pembangkang setelah kembali ke tanah air mudah mendapat ruang dalam semua kementerian, khususnya Kementerian Pelajaran. Mereka inilah yang telah menikam kerajaan dari belakang dan mereka telah di didik untuk menyuntik perasaan bencikan UMNO dan BN. Mereka jugalah yang telah menyuntik rakan sekerja untuk membenci kerajaan.
4. Ketika proses temuduga, kadangkala penemuduga adalah pembangkang tegar (walaupun dari segi luaran nampak pro kerajaan) yang menyebabkan ahli kelab terpinggir contohnya apa yang telah terjadi dalam temuduga KPLI. Kerajaan/UMNO mestilah memastikan dan menyediakan sijil akuan kepada ahli kelab yang boleh digunakan ketika proses temuduga. Maka, kebajikan ahli akan terbela ketika temuduga.
5. Alumni Kelab UMNO Luar Negara mesti lebih aktif berbanding sekarang. Alumni KULN mesti mengumpulkan semua bekas2 ahli khususnya bekas pengerusi kelab. Dengan adanya maklumat data yg lebih lengkap dan sentiasa dikemaskini, saya yakin ianya boleh membantu kerajaan untuk memastikan tiada lagi kes tikam dari belakang. Bekas ahli KULN lah yang paling wajar menjadi mata-mata kepada UMNO.
6. Begitu juga bekas-bekas/mantan-mantan Pengerusi KULN hendaklah di jemput ke Perhimpunan Agung UMNO dengan tujuan untuk memurnikan semula hubungan yg sedia terjalin dgn lebih erat dan lebih mantap. Perhimpunan Agung UMNO juga boleh dijadikan sebagai MAjlis Keluarga UMNO dan Majlis Keluarga Alumni KULN.
7. Kebanyakkan Ahli Majlis Tertinggi KULN yang telah kembali pulang ke tanah air tidak mendapat tempat dalam Parti UMNO, sama ada di peringkat cawangan dan sebagainya. Saya pun kurang pasti apa yang kurang pada kami.
8. Begitu juga, kebanyakkan bekas ahli KULN bergerak membantu UMNO secara berseorangan dan penyamaran apabila berada dalam setiap kementerian kerana terikat dengan etika pegawai kerajaan. Khususnya dalam kelas profesional kerana menjadi kesalahan berat jika terlibat dengan sebarang parti politik, walaupun parti Kerajaan/UMNO/BN yang memerintah.
9. Antara maklumat terkumpul yang saya perolehi, kebanyakkan majikan dalam setiap kementerian kini, lebih ramai yang pro pembangkang. Khususnya di Kementerian Pelajaran.
Akhir kata, kesemuanya yang saya nyatakan di atas adalah hasil pengamatan saya mengenai nasib kami, bekas-bekas ahli KULN. Oleh itu, UMNO mesti melakukan sesuatu yang lebih drastik.
Walau bagaimanapun, saya mewakili semua bekas ahli KULN akan berjuang dengan penuh keikhlasan demi agama, bangsa dan negara.

Wallahu a'lam.

1 ulasan:

Cik Puan Nonie Azman berkata...

Salam..Senarai Kelab UMNO anda tidak lengkap..tlg semak lg..kelab UMNO Queensland Xda,Kelab UMNO Salford&Manchester Xda..