Islam Agama Keamanan



Member Bloger :

Jumaat, 1 Januari 2010

KEPUTUSAN MAHKAMAH TINGGI - MENGHINA UMAT ISLAM MALAYSIA :

HADIAH ISTIMEWA
UNTUK
UMAT ISLAM
SELURUH MALAYSIA
DARI
MAHKAMAH TINGGI MALAYSIA
KERANA
MEMBENARKAN GEREJA KATOLIK
MENGGUNAKAN KALIMAH
"ALLAH"
DALAM PENERBITAN MINGGUANNYA

KUALA LUMPUR 31 Dis. – Gereja Katolik dibenarkan menggunakan perkataan Allah dalam penerbitan mingguannya, Herald - The Catholic Weekly setelah Mahkamah Tinggi berpendapat bahawa setiap individu mempunyai hak berperlembagaan untuk menggunakan perkataan Allah.

Hakim Mahkamah Tinggi (Bahagian Rayuan dan Kuasa-Kuasa Khas), Datuk Lau Bee Lan ketika membenarkan permohonan tersebut berkata, Gereja Katolik selaku pemohon mempunyai hak untuk berbuat demikian di bawah Perlembagaan Persekutuan.

Menurut beliau, Artikel 11(4) Perlembagaan Persekutuan menyebut bahawa menjadi satu kesalahan bagi seseorang bukan Islam untuk menggunakan perkataan Allah kepada umat Islam untuk menyebarkan agamanya.

Bagaimanapun, katanya, ia bukanlah satu kesalahan bagi bukan Islam menggunakan perkataan itu sesama mereka bagi tujuan agama mereka.

Hakim tersebut juga bersependapat dengan pemohon bahawa Artikel 3(1) Perlembagaan Persekutuan yang menyatakan Islam selaku agama rasmi tidak memberi kuasa atau membenarkan Menteri Dalam Negeri dan Kerajaan Malaysia menghalang gereja tersebut daripada menggunakan perkataan Allah.

Penggunaan perkataan Allah dalam penerbitan itu juga, menurut beliau, merupakan sebahagian daripada hak untuk bersuara sebagaimana termaktub dalam Perlembagaan.

Dalam penghakiman lisannya, hakim itu menyatakan, perintah larangan yang dikeluarkan menyatakan penggunaan perkataan tersebut boleh menimbulkan kekeliruan dan salah faham di kalangan umat Islam serta menggugat ketenteraman negara.

‘‘Pihak responden dalam hujahnya bagaimanapun tidak memberikan sebarang bukti bagaimana penggunaan perkataan Allah boleh mengganggu ketenteraman awam,’’ katanya.

Sehubungan itu, beliau menyatakan, keputusan Menteri Dalam Negeri melarang penerbitan mingguan itu menggunakan perkataan ‘Allah’ adalah salah di sisi undang-undang, batal dan tidak sah.

Hakim Bee Lan memutuskan demikian dalam semakan kehakiman oleh Gereja Katolik yang difailkan melalui Ketua Paderi, Tan Sri Murphy Pakiam dengan menamakan Kementerian Dalam Negeri dan Kerajaan Malaysia sebagai responden.

Gereja Katolik antara lain menuntut perisytiharan bahawa keputusan responden pada 7 Januari 2009 yang melarang penggunaan perkataan Allah dalam Herald-The Catholic Weekly adalah menyalahi undang-undang dan perkataan Allah bukan eksklusif untuk kegunaan agama Islam sahaja.

Sejurus keputusan itu diumumkan, Peguam Kanan Persekutuan, Datuk Kamaludin Md. Said meminta penjelasan sama ada ketetapan tersebut mempengaruhi permit penerbitan berkenaan bagi tempoh 1 Januari hingga 31 Disember 2010.

Ini kerana, katanya, permohonan itu dibuat berdasarkan larangan terhadap permit bertarikh 1 Januari hingga 31 Disember 2009.

Peguam Porres Royan yang mewakili gereja itu sebaliknya menyatakan keputusan telah pun dikeluarkan hari ini dan terpulang kepada pihak-pihak yang terlibat untuk mentafsirkannya.

MENGAPAKAH PARTI-PARTI MELAYU ISLAM
TIDAK BERARAK
UNTUK MENUNJUKKAN
SEBARANG BANTAHAN ?????
DIMANAKAH PAS ???
YANG SELAMA INI MENGAKU SEBAGAI PARTI YANG MEMPERJUANGKAN ISLAM !!!
MENGAPA MEMBISU !!!
KEMANA PERGINYA TARING PEMUDA UMNO ???
YANG SEPATUTNYA SUDAH MEMBUAT BANTAHAN DENGAN MENGEMUKAKAN MEMORANDOM KEPADA YANG DIPERTUAN AGUNG
/MAJLIS RAJA-RAJA MELAYU ???
KENAPA RAJA DEMOSTRASI
DS ANWAR IBRAHIM & PKR
TIDAK BERSUARA ???!!!
KEPUTUSAN MAHKAMAH TINGGI TELAH :
MENGHINA ISLAM SEBAGAI AGAMA RASMI MALAYSIA.
MENGHINA YANG DIPERTUAN AGUNG
&
RAJA-RAJA MELAYU
SEBAGAI KETUA AGAMA ISLAM
DI MALAYSIA.
MENGHINA
SELURUH UMAT ISLAM
DI MALAYSIA
YANG
LEBIH RAMAI
BERBANDING UMAT AGAMA LAIN.


KESIMPULANNYA, KEPUTUSAN MAHKAMAH TINGGI MALAYSIA TELAH MENGHINA SELURUH UMAT ISLAM
&
MUNGKIN SELEPAS INI, GERAKAN DAKWAH AGAMA LAIN AKAN DILULUSKAN OLEH MAHKAMAH.
JANGAN MEMPERMAINKAN KALIMAH "ALLAH"...
"TIADA TUHAN YANG DISEMBAH MELAINKAN ALLAH"

JIKA SESIAPA (AGAMA LAIN) YANG MAHU MENGGUNAKANNYA (KALIMAH "ALLAH")
MARILAH MENGANUT AGAMA ISLAM YANG BENAR-BENAR DAPAT MENYELAMATKAN UMAT MANUSIA DARIPADA API NERAKA.


UMNO / KERAJAAN MALAYSIA / MAJLIS RAJA-RAJA MELAYU
MESTILAH BERTINDAK SEBERAPA SEGERA MENANGANI MASALAH INI,
SEBELUM PERKARA-PERKARA YANG TIDAK DIINGINI BERLAKU
KERANA ISU INI MENYENTUH SENSITIVITI UMAT ISLAM.
MENGAPA SEKIAN LAMA MALAYSIA MERDEKA,
PIHAK GEREJA TIDAK MENYENTUH PERKARA INI.
INI MEMBUKTIKAN MEREKA TELAH BERANI KERANA UMAT ISLAM KINI SUDAH BERPECAH-BELAH DAN TIDAK BERSATU-PADU LAGI.

Tiada ulasan: